My Nuffnang

3.18.2015

Puding Jagung

Assalamualaikum semua...

Lama aku x membebel kat blog aku niey..hehe..Bila rasa bosan menghantui diri nak membebel x taw nak bebel kat mane, hmmm blog la tempatnye..Klu ak membebel kat fb,wechat or instagram kang ade plak yang bohsan tgk aktiviti aku..hihihi

Haaa..tetiba semalam tekak rase nak makan puding jagung..fuhh balik keje terus singgah tesco ara beli barang2 nak wat puding..

Bukan susah mane pun nak wat..sejam dah siap.. Let me share dgn u ollss i pnye resipi ok..resipi ni lbh kurg resipi lain2 jgk kat dlm tenet..korang buat je asal rase sedap kat tekak korang..aku suke rase lemak2 skit pastu suka jagung byk..jadi aku lebihkan jagung.

Bahan2:

1- 1 tin susu cair
2- 1 tin jagung (aku masuk 2 paket/tin sebab nak jagung byk skit)
3- 3 cawan air
4- 1 1/2 cawan tepung kastad
5- 7 sudu besar gula (kalau nak manis tmbah lgi..kalau nak kurang manis kurangkanla..ikut korg)

Cara2 :

1- campurkan tepung kastad dan air
2- kacau jgn bagi ketul2
3- masukkan susu,jagung & gula dlm adunan kastad dan air tadi.
4- kacau bagi sebati.
5- kacau adunan tadi atas api lak..
6- buka api perlahan / sederhana je..nnti takut kastad berketul atau takut hangit..nnti x sedap
7- kacau je sehingga adunan tadi jadi pekat dan bersinar..agak2 ko angkat adunan tadi pakai senduk die x jatuh dari senduk tu..
8- masukkan dalam bekas..
9- sejukkan dulu diluar kemudian baru masuk peti.
10- Dah siap..hihi

makan sejuk2 lagi sedap..

Ade setengah org die wat camni..

puding makan bersama susu cair + buah2han/nata de cocoa + ais... sedap beb..aku dah try yg ni..

ok..itu lah resepi dari aku.

Selamat mencuba!!!

No comments: